Interview DJ Mars

 

Tekst: Luca Di Dio 
Foto's: Lars Cornet en Chris Noerens

Mars ook wel gekend als de 16-jarige Lars Cornet uit Herne is niet alleen de DJ die het slotfeest van 50 jaar Westrand zal afsluiten, hij is tevens winnaar van Start To DJ 2024, de prestigieuze DJ-wedstrijd van radiozender MNM. De muzikale duizendpoot ontdekte zijn passie voor muziek al heel vroeg. Aan de academie van Gooik volgt hij orgel en drum en vindt het ook leuk om daarnaast nog wat andere instrumenten te spelen. Piano spelen tijdens zijn dj-sets doet hij als geen ander, dit mochten de coaches van Springplank ondervinden. Ondanks zijn leeftijd heeft hij wel al een goede DJ-carrière, van het spelen in de Chiro fuiven tot de Carré en het openen van de JEZ-actieweek als winnaar bij Qmusic.

 

Dag Lars, hoe ben jij terecht gekomen bij het Springplankproject?

Lars: Via mijn mama. Ik was in augustus 2023 op pianostage in Dworp en opeens kreeg ik een berichtje van mijn mama. Ze had het over een project voor opkomend talent dat ze op Facebook had gezien en ze vroeg zich af of ik me wou inschrijven.  Ik schreef mij in en een paar dagen later kreeg ik een bericht waarin stond dat ik naar ‘t Vondel in Halle mocht komen omdat ze mij wilden horen. Daar ontmoette ik voor de eerste keer Lady Blaxx en Marc De Coster, de coach en één van de trekkers van het project. Ik deed auditie, ik had een gesprekje en voilà ik was één van de deelnemers van het Springplankproject.

Hoe verliep jouw auditie?

Lars: Mijn auditie vond plaats in de grote zaal van ‘t Vondel. Er stond een vleugelpiano voor mij omdat ik vermeld had dat ik piano speel. Ze vroegen mij of ik iets triestigs kon spelen voor op een begrafenis en dus speelde ik iets triestigs. Nadien vroeg Marc mij om een vrolijke nummer en een popnummer, dus speelde ik dan iets vrolijks en een popnummer. Hij vond het fantastisch dat ik makkelijk van gevoel kon switchen. Daarna had ik een klein babbeltje met Raïsa over mijn ambities en hoe lang ik al bezig was met muziek.

En wat zijn dan jouw ambities en dromen?

Lars: Mijn droom is om volledig te leven van mijn muziek en er fulltime mee bezig zijn. Ik zou graag nummers willen maken en samenwerken met andere producers en zangeressen. Een beetje een carrière uitbouwen op internationaal niveau. Mijn DJ-sets zou ik heel graag combineren met live spelen. Ik zou dan een drumpad gebruiken in combinatie met zelf dingen inspelen op een piano terwijl ik aan het draaien ben.

Je speelde piano bij Springplank, hoe kwam jij terecht bij het Dj’en? 

Lars: Ik draaide al voor ik mij inschreef voor het Springplankproject.  Op coachingsweekend nam ik mijn draaitafel en pc mee. Daar kregen we de opdracht om een nummer te her-maken en ik koos voor Jumpsuit van Twenty One Pilots.  Ik heb dat nummer geremixt in een software op mijn computer en speelde daarover piano. Sinds dan is het een beetje blijven hangen om zowel te draaien als live te spelen.

Wat vond je van het project?

Lars: Ik vond het een heel fijn project. Zeker het slotmoment want ons optreden was geslaagd. Ik vond het ook fijn om de andere deelnemers te leren kennen zoals  Raïsa, Mailyne, Joeri en Sebastian. Naast de opdrachten in het project, praatten we over muziek, ons persoonlijke leven, en konden we goed lachen. Het was echt heel fijn om al die mensen te leren kennen en om met hen samen te werken.

Was er een soort van familiegevoel?

Lars: We zijn eerder hechte vrienden. Wij sturen regelmatig berichten en sinds ik aan de wedstrijd Start To DJ deelnam, krijg ik heel veel steun, wat ik belangrijk vind. Soms zien muzikanten elkaar als concurrentie maar ik denk het tegenovergestelde. Andere muzikanten moet je aanschouwen als collega’s die elkaar helpen. Wie weet vind je de stijl van de andere muzikant heel leuk. In plaats van jaloers te zijn, kan je beter vragen om samen te werken en eventueel samen een track te maken. Zo bouw je op een positieve manier een netwerk uit. Die positieve manier om elkaar te stimuleren en feedback te geven, was in het project heel hard aanwezig. Iedereen kon zijn mening geven en er werd naar elkaar geluisterd, dat vond ik ook heel belangrijk.

Je vermelde net Start To DJ, wil je hiervan iets vertellen? 

Lars: Het is tot nu toe het avontuur van mijn leven. Ik was tijdens de paasvakantie op reis in Curaçao en ik kreeg opeens een berichtje via Instagram van Klaas, gekend als DJ Magik . In het bericht stond dat hij mij al een tijdje probeerde te bereiken maar dat hij mij niet te pakken kreeg. Ook vroeg hij zich af of mijn telefoonnummer nog klopte. Ik antwoorde dat hij mij niet kon bereiken omdat ik in het buitenland was en mijn nummer niet werkte. Ik vroeg hem of hij mij via Whatsapp kon bellen.

Door het tijdsverschil was het bij mij 5 uur ’s morgens en bij hem 11uur s’ middags dus ik was nog niet wakker toen hij mij belde. Wanneer ik dan wel wakker was, was hij al lang uit kantoor. De volgende dag konden we bellen want ik was vroeger opgestaan en toen zei hij mij dat ze me graag eens wilden zien voor een preselectie.

Hoe verliep dan die selectie? 

Lars: Er werden 15 kandidaten geselecteerd van de 226 inschrijvingen. Ik vond het zot dat ik erbij was. De preselecties vonden plaats bij VRT maar ik mocht er niks van bekendmaken, ook niet op mijn Instagram. Ik speelde een set van een kwartier en had daarna twee intakegesprekjes. De volgende dag zat ik in de les en werd ik teruggebeld door Klaas en die zei dat hij goed nieuws had en dat ik doorging als finalist. Ik zat bij de laatste 6 en werd opnieuw uitgenodigd bij VRT om een battle te houden.  

Ik heb tegen Hercules gebattled en toen gingen we van 6 kandidaten naar 3. Tijdens die battle kregen we ook een opdracht waarbij ik een viraal TikTok nummer moest inmixen. Dat is mij best goed gelukt. Wij werden door een professionele jury beoordeeld en die hebben dan beslist dat ik de winnaar was van de battle.  Ik had superveel zin in de finale, dat was ongelofelijk. En wat een ontlading als ik dan won! 

Je zei net dat je in de les was toen je het bericht kreeg. Hoe combineer je het DJ zijn, Start To DJ en school? 

Lars: Nu is het natuurlijk een heel drukke periode. De examens komen eraan en ik zit in mijn vijfde middelbaar, dus dat zijn toch wel belangrijke examens. Als ik niet aan het draaien ben en niet bezig ben met muziek, zit ik achter mijn bureau en werk ik keihard voor school. Ik hoop dat het ook gaat lonen op beide vlakken.

Vanwaar komt jouw passie voor muziek? 

Lars:  Mijn opa, mama en papa hebben allen muziek van thuis uit meegekregen, ik natuurlijk ook. Vanaf het moment dat ik oud genoeg was om naar de muziekschool te gaan, werd ik door mijn ouders in de notenleer geduwd. In het begin was dat met dikke tegengoesting. Uiteindelijk mocht ik na een jaar of twee een instrument uitkiezen. Ik vond die beginjaren niet leuk want ik kreeg een partituur en ik moest spelen wat erop stond. Ik vind dat muziek iets creatiefs is en doordat ik op partituur moest spelen,  kon ik eigenlijk niks zelf ontdekken.

Ik heb mij een beetje afgescheurd van dat klassieke, alhoewel ik nog steeds naar de les van klassiek ging. Ik ben mij gaan verdiepen in de jazz en in de blues waar je zelf kan experimenteren met toonladders, sonos, noten en het gevoel van de muziek. Dat vond ik heel leuk en daarvoor ben ik twee jaar op rij naar een stage geweest in Dworp, bij de Halewyn-stichting. Daar werd ik pas heel content van, het was echt superleuk. Sindsdien is de passie alleen maar gegroeid.

Is daar de drijfveer om DJ te worden gekomen? Omdat je zo jouw eigen ding kon doen? 

Lars: Ja en neen. Ik probeerde het al om te draaien toen ik 9 of 10 jaar was. Ik had lang gespaard om een dj-controller te kopen, natuurlijk zonder de enige research te doen of het een goede controller was of niet. Ik schreef mij direct in voor een camp in Gent. Daar waren allemaal gasten van 16 of 17 jaar en ze konden al goed over weg met een draaitafel.  Ik wist niet eens wat  die knoppen deden en toch stond ik daar al. Het heeft mij een beetje gedemotiveerd om die gasten zo goed te zien draaien terwijl ik eigenlijk nog maar net begon. Maar dat had ik niet door, ik dacht in mijzelf dat het draaien niks voor mij was, we hebben het geprobeerd en zo is het.

Mijn papa had al eens een hint gegeven dat hij vond dat ik terug zou moeten draaien. Ik antwoorde daarop dat ik het nog niet echt wist. Tot anderhalfjaar geleden met Kerstmis gaf hij mij een nieuw mengpaneel met de boodschap “Pik het terug op want ik denk dat jij daar goed in gaat zijn”.  Het is dus dankzij mijn papa dat ik terug draai.

Welke genres of nummers speel jij het liefst af in jouw sets? 

Lars: Nineties. Ik vind dat een geweldig genre omdat zowel onze generatie als de generatie van mijn ouders die nummers kennen en tof vinden. Het maakt niet uit voor welke publiek dat je het speelt, die gaan wel altijd meegaan. Bijvoorbeeld Rhythm Is a Dancer vind ik een heel leuk nummer, Somebody to love, Insomnia… Meezingers uit de nineties en af en toe mag er ook eens een beetje ‘boenk’ in zitten.

Is dit ook hetgeen dat de mensen mogen verwachten van jouw set op het slotfeest van 50 jaar Westrand? 

Lars: Zeker wel. Ik ben heel hard gehecht aan mijn principes als artiest. Ik breng mijn verhaal op mijn manier en met de nummers die ik apprecieer. Aangezien ik deze nummers leuk vind, mogen ze dat zeker verwachten.

Wat vind je van het idee dat je op Tomorrowland gaat draaien? 

Lars: Ik besef dat niet goed. Ik ga het pas echt beseffen als ik effectief ga aankomen op Tomorrowland. Dan pas gaat het eigenlijk binnenkomen en zal ik denken: wow, we zijn hier en we gaan hier spelen, dat is gewoon keizot. 

Ben jij al ooit naar Tomorrowland geweest? 

Lars: Neen; ik ben te jong, ik mag daar niet binnen dus als ik daar ga draaien dan gaat dit de enige reden zijn dat ik daar binnen mag.

Ik had eerder ook al een paar problemen door mijn leeftijd. Ik had eigenlijk de boekingen in de drie beste clubs van België, de KOKORICO, de VERSUZ  en de CARRÉ. In twee clubs moet je 18+ zijn en enkel de KOKORICO had een 16+ policy.  Ik wou heel graag van mijn sets in die drie clubs een soort van vlog maken, dus had ik in de KOKORICO een vidéograaf mee. Het was een vriend met dezelfde leeftijd als ik. Hij mocht niet binnen in de CARRÉ en in de VERSUZ ondanks het feit dat hij mijn vidéograaf was. Hij was geen artiest en geen 18, dus hij mocht niet binnen.  In een club spelen, is een hele andere atmosfeer dan wat ik gewoon was.

Waar draai jij eigenlijk het meest? 

Lars: Chiro fuiven, Scouts fuiven… Het zotste wat ik tot nu toe al heb bereikt is dat ik een wedstrijd won van Qmusic. Hiervoor mocht ik in Oostende samen met Pommelien Thijs en Michael Amani de jong en zot actie/ JEZ-actieweek openen.

Je hebt al een hoop bereikt. Had je dit ooit verwacht?

Lars: Neen, totaal niet. Mijn eerste boeking was in de Roesj, een jeugdhuis in Dilbeek aan het Savio in de Stationsstraat. Er was misschien 10 à 15 personen aanwezig en ik heb daar de hele nacht gedraaid voor €20. Dus voilà, dat was mijn eerste boeking en een jaar later kan ik misschien spelen op Tomorrowland. Het is heel zot.

Je moest wel ergens beginnen…en weet dat heel wat zotte artiesten in Dilbeek begonnen zijn.. 

Lars: Ja inderdaad, iedereen moet ergens beginnen. Ik ben daarna een paar keer teruggekeerd in de Roesj en ik vergeet het nooit dat ze mij die kans hebben gegeven. Zelf hadden ze me niet geboekt. Ik stuurde zelf berichtjes naar verschillende jeugdhuizen met de vraag of er een mogelijkheid was dat ik bij een keer mocht spelen of langskomen. Zij waren de eersten die positief reageerden. En voilà, ik ben hen nog steeds dankbaar dat ze mij die kans gaven.

Dit was het dan, bedankt dat je deze vragen wou beantwoorden en veel succes met de finale! Wij hopen oprecht dat jij wint en wij kijken er alvast naar uit om je set te horen op het slotfeest van 50 jaar Westrand tijdens de Dag van de Dilbekenaar.

Dank u, ik kijk er ook naar uit!