Interview Isolde Lasoen

 

Tekst: Annelies Desmet
Foto’s: Piet Stellamans

Isolde Lasoen, de femme fatale in de fleur van haar leven, slaat haar slag en gaat solo! Ze legde al een heel parcours af als muzikant: van slagwerker in een hoop fanfares en drumkorpsen uit Oost-Vlaanderen naar de drummer die reeds 20 jaar naam en faam maakt bij DAAN, over TV-werk voor Canvas, een hoop freelance werk met een hele resem binnen- en buitenlandse artiesten  en een jarenlange samenwerking met Absynthe Minded. 

Ze ging in 2012 de solotoer op met Isolde et les Bens waarbij ze initieel vooral covers bracht. Algauw volgde een EP L’Inconnu met eigen werk en in 2017 lanceerde Isolde haar eerste fullalbum Cartes Postales onder eigen naam. Met het heruitbrengen van The Four Horsemen van cultband Aphrodites Child nam haar solocarrière in 2021 een andere wending met een eclectische uitstap richting progrock en meer psychedelische muziek. Als voorproefje van haar nieuwe album vroeg Isolde de Franse producer Bertrand Burgalat om mee te zingen. Hij was meteen fan van Isolde’s muziek en kwam met plezier richting België om samen met Isolde Douce Mélancholie in te zingen. Op 8 maart 2023 verschijnt haar tweede soloalbum en dat brengt ze live in Westrand in januari 2024. Bij deze een eerste naam van het nieuwe seizoen. En wat voor eentje. Oh dear!

Zet alvast een nummer op tijdens het lezen van dit artikel. Er zijn al 4 nummers uit op Apple Music en Spotify.

Isolde, op jouw website isoldelasoen.com staat een aftelklok naar 8 maart, de releasedatum van jouw nieuw album met de titel ‘Oh dear’. Hoe spannend is zo’n moment voor jou? 

Het is een beetje een folietje, die aftelklok. We hebben pas vorige week ontdekt dat dit kon op de website en we dachten meteen in ons enthousiasme van het moment: laten we dat doen! Het is natuurlijk aftellen omdat je daar zo lang aan gewerkt hebt. Omdat je daar jouw lijf en leden insteekt en jouw spaarpot. Dan kijk je natuurlijk uit naar dat moment waarop je het kan loslaten op de buitenwereld.

Hoeveel tijd zit er tussen het afwerken van een album en de effectieve release? 

Ik denk dat we in oktober de finale mixen hebben gemaakt zodat het eind oktober naar de perserij kon. Dus vijf maanden, wat goed meevalt want in Coronatijd was het moeilijker omdat er een grondstoffentekort was en de wachttijd dan soms tot een jaar kon oplopen.

Wat mogen we verwachten van jouw nieuw album? Hoe zou je deze plaat zelf omschrijven? 

Het is een mix van Isolde, van al wat ik ben en wat mij muzikaal gevormd heeft. Al mijn invloeden van kinds af tot nu zitten er in, waardoor ik het een zeer gevarieerde plaat vind, een beetje eclectisch, eigenzinnig maar wel 100% Isolde. Ik heb geen compromissen gemaakt, helemaal gedaan waar ik goesting in had en dus in die zin was het ook bevrijdend. Je bent altijd bezig in een stramien als je schrijft met in jouw achterhoofd een visie zoals een bepaalde stijl of het moet op de radio kunnen komen of het moet op die soort podia staan. En daar wou ik echt niet mee bezig zijn. Ik geloof ook in de authenticiteit ervan omdat het zo eerlijk en compromisloos geschreven is, zal het bereiken welke mensen ik wil bereiken.

Zit alles erin wat je erin wilde of heb je nog veel meer nummers en heb je een keuze moeten maken? 

Nee, eigenlijk niet. Twee liedjes zijn er niet opgekomen, maar het eerste, Evil Elvis, is al uitgekomen als een extra release voor Belpop – helden voor Radio 1, dat zo gebruikt kan worden als begintune voor een misdaadserie van de jaren ’60-‘70. Dat andere nummer ligt nog in de schuif, daar ga ik ook nog iets mee doen maar die is een beetje anders en meer elektronischer.

Isolde over Evil Elvis: https://radio1.be/lees/belpop-helden-2023-vier-artiesten-brengen-een-muzikale-hommage-aan-hun-favoriete-belpop-artiest

Op de hoes zien we jou naakt een bos aaien. Hoe belangrijk is een hoes voor jou? 

Ik wil gewoon trots zijn op die hoes voor de rest van mijn leven. Ik leef samen met een graphicus-fotograaf en mijn kijk daarop is daardoor ook een beetje beïnvloed, omdat hij me wel heeft doen inzien dat het belangrijk is. Je moet die blijven mooi vinden tot het einde van je dagen. We zijn op zoek gegaan naar een hoes waarbij we allebei hadden ‘dat is ze’. Eerst hadden we geëxperimenteerd met meer normalere beelden, portretten met mooie kleuren. We wilden iets tijdloos, iets classic en classy.. Eigenlijk zijn we letterlijk tijdens onze vakantie met de mobilhome gestopt op een plaats die we wel cool vonden en daar hebben we wat foto’s genomen en daar is deze uitgekomen.

Heb je iets willen vertellen met deze hoes? 

Niet noodzakelijk. De esthetiek en de stijl primeren. Uiteindelijk is dat toevallig dat ik met ontbloot bovenlijf tussen de varens zit. Het is puur Isolde en dat is het album ook. Iemand anders zei ook dat het lijkt op de inkom van ons huis maar dan uitvergroot want daar staan ook dennenbomen en varens. Dat vind ik ook nog grappig maar daar hadden we zelf niet bij stilgestaan. Een toffe toevalligheid.

Ben je zelf een collector van albums? 

Niet overdreven, maar ik vind dat wel een heel mooi item. Ik stal om de zoveel tijd een andere uit in huis want ik vind dat ook een vorm van kunst.

Zit er een soort lijn in jouw platenkast of ben jij iemand die vaak van stijl evolueert? 

Er zit een duidelijke lijn in. Ik hou heel hard van een soort puurheid van muziek maken met een rijke klankenspectrum, vaak goed gearrangeerd en georkestreerd. Classic jazzplaten hebben vaak ook heel mooie hoezen, ik heb ook veel platen uit de jaren ‘60 en ‘70. Er zijn ook veel classic platen die je gewoon moet in huis hebben zoals Histoire De Melody Nelson van Serge Gainsbourg, 5 van J.J. Cale, Felt Mountain van Goldfrapp, Kind Of Blue van Miles Davis of A New Perspective van Donald Byrd. 

Hebben deze platen ook invloed op wat je zelf maakt?

Onmiskenbaar. Jazz zit erin, alsook mijn orkestraal verleden. Ik speelde als kind in fanfares en orkesten. Dat is niet zo bedoeld, maar dat is gewoon wat ik graag hoor en automatisch maak je ook zelf zo’n dingen.

 

Is het toeval dat jouw solo album uitkomt op 8 maart? 

Ik heb iets met het cijfer 8 en dat is nu toevallig ook vrouwendag. Ik vind dat een beetje dubbel, want door er een dag op te plakken, wordt er gewezen op een kloof. In het ideale plaatje is iedereen gelijk en hoeft dit soort dag niet te bestaan. Ik besef heel hard dat we daar nog niet zijn, maar ik ben wel altijd een beetje terughoudend als het daar over gaat.

Voorheen kondigde je jezelf aan als Isolde et les Bens, maar nu staat er enkel Isolde Lasoen als artiest. Maar je blijft wel frontvrouw van je eigen band voor alle duidelijkheid? 

Ik speel nog altijd met dezelfde band. Dit was een beetje een ludieke naam.  Toen brachten we enkel covers en chansons, nu breng ik echt mijn eigen werk. Ik ben ook geëvolueerd en ik trek dit project ook financieel en organisatorisch alleen hé. Ik heb het geschreven, gecomponeerd en ik breng het ook zelf uit. Ik speel wel met een band die mijn nummers brengt. Die naam toont aan dat het  een soloproject is en geen gezamenlijk project.

Je gaat met dit nieuw album volgend seizoen op tournee. Hoe hard kijk je daar naar uit? 

Live spelen is de reden waarvoor je het doet. Dat is de plaats waar ik mij goed voel, dat is mijn ding, mijn habitat. Daar word ik blij en gelukkig van. Dat zijn lange dagen maar gezamenlijk jouw muziek kunnen brengen, hoort erbij en dat is één van de mooiste delen van de job.

Je bent al 20 jaar de vaste drumster van Daan, nu je solo op tournee gaat, blijf je het drummen voor Daan combineren? 

Ja. Ik ben met Absynthe Minded gestopt om die reden. Zij werken ook aan een nieuw album en dat wordt letterlijk niet combineerbaar. Dat is vragen om problemen. Daan blijf ik doen, ik kan mij ook niet inbeelden om dat niet meer te doen na 20 jaar. Zo’n fijne bende muzikanten en iedereen heeft het druk, dus dit moet ook wel lukken. Ik heb die afwisseling ook echt nodig.

Je staat al meer dan 20 jaar in de sector, wat is er volgens jou veranderd als je terug kijkt naar pakweg het jaar 2000? 

Wat we nu heel hard voelen, zijn de twee crisissen, Corona en de financiële crisis. Niets is nog evident, alles is een beetje moeilijker. Ik denk niet dat ik nu nog zo zorgeloos in dat beroep zou stappen. Ik zou niet meer zeker zijn om er mijn boterham mee te kunnen verdienen. Het was toen ook al een onzekere sector, maar nu is het echt geen makkelijke periode. Ik geloof wel dat we eruit geraken, maar het zal tijd nemen.

Ik las in verschillende kranten dat ze jou ‘the leading lady van de Belpop’ noemen. Vind je dat terecht of hoe ervaar je zo’n titel? 

Ik weet niet van wie het komt, maar ik aanvaard het als een compliment. Wat betekent het ook? Het is niet zoiets als de beste of de grootste.. Ik draai al lang mee en ik heb al veel gedaan en ben heel veelzijdig.

Je hebt twee zoontjes, hoe geef jij jouw muziekkennis door? Hoe belangrijk vind je dat zij nu al grote artiesten herkennen op de radio of vind je eerder dat ze dit zelf moeten ontdekken? 

Als ik één ding geleerd heb, dan is dat je dit niet kan sturen of forceren. De oudste zoon is daar helemaal niet mee bezig terwijl de jongste nog maar 4 is en ook zegt dat hij gaat optreden en vult zijn valies om mee te gaan.

Ik laat het ook los. Ze moeten dit voor zichzelf uitmaken. Ik zou er natuurlijk ook van genieten, als één van mijn zonen een talent heeft voor muziek en er iets mee gaat doen. Tuurlijk, ik zou niet liever hebben, maar ik ga het niet pushen.

Wij hebben alvast 17 januari 2024 aangekruist in onze agenda en 10 juni voor de start verkoop van het nieuwe seizoen van Westrand. Veel succes met de release van jouw album. 

Bedankt. Ik feliciteer jullie alvast met jullie verjaardag. Ik vind Westrand een heel intrigerend gebouw, dat brutalistische vind ik wel wauw, de architectuur is echt fascinerend. Mijn vriend en ik kijken graag naar mooie huizen en die modernistisch-brutalistische stijl werkt ook inspirerend.