choreograaf, danser Alexander Vantournhout

biografie


Alexander Vantournhout studeerde hedendaagse dans bij P.A.R.T.S. (Performing Arts and Research Training Studios), de door Anne Teresa de Keersmaeker opgerichte school. Daarna trok hij naar ESAC (Ecole Supérieure des Arts du Cirque) om zich te verdiepen in het rad, jongleren en acrobatie. 

Alexanders bewegingstaal wordt beïnvloed door verschillende pedagogische processen en door het feit dat hij in verschillende artistieke domeinen werkt. Twee constanten op zijn artistiek parcours zijn de zoektocht naar creatief en kinetisch potentieel in de lichamelijkheid en het onderzoek naar de vele aspecten van de relatie tussen de kunstenaar en het object.

voorstellingen in Westrand

Aneckxander (29 maart 2017) 

Aneckxander is een solo in minimale setting voor één acrobatisch, naakt lichaam, een handvol zorgvuldig gekozen objecten en drie variaties op eenzelfde stukje pianomuziek. Balancerend op de fijne grens tussen tragedie en komisch effect, herschrijft Alexander/Aneckxander de autobiografie van zijn eigen lichaam: van subject over object, tot materie. Wat ontstaat is een rauw zelfportret waarin het lichaam zich tegelijk blootstelt en tracht te ontsnappen aan de blik van hen die kijken.

Red Haired Men (11 maart 2020)

In Red Haired Men verweven vier performers de microverhaaltjes van Charms met dans, circus, acrobatiek, poppentheater, goochelkunst en buikspreken. Het resultaat is een grensoverstijgende choreografie van indrukwekkende capriolen, met veel gevoel voor humor. Eén van onze meest getalenteerde circusartiesten neemt je in zijn eerste groepschoreografie mee naar een absurd universum. Hij creëert een wereld waarin mensen verdwijnen en verschijnen, en verwondering en humor nooit zonder risico zijn.

Screws (25 augustus 2021) 

Een bowlingbal heeft één functie. Hij dient om aan het eind van een glanzende houten baan zoveel mogelijk kegels omver te stoten. Wat als je de gebruikelijke omgeving wegdenkt? Screws zet de verhouding tussen lichaam en object op uiteenlopende manieren op zijn kop. Voorwerpen worden vastgemaakt aan het lichaam en bieden steun en grip, helpen om de performers in evenwicht te houden of net niet. Ze zorgen ervoor dat de zwaartekracht overwonnen kan worden of dat die net nog méér gevoeld wordt. Met behulp van o.a. ijssteigers, bowlingballen en anti-zwaartekrachtschoenen tarten de dansers in Screws de regels van de fysica.

Samen met vijf dansers-acrobaten gidst Vantournhout je langs een parcours van, met elkaar resonerende, microperformances: van korte solo’s en duetten tot puntige groepschoreografieën. De vijf performers halen je uit je comfortabele zitje en zetten je als toeschouwer – letterlijk – in beweging. De locatievoorstelling neemt je mee op een parcours doorheen een bijzondere site. Wandel rond. Laat je meevoeren en kies zelf de hoeken van waaruit je de afzonderlijke miniatuurcomposities wilt bekijken.

Foto: Bart Grietens

Through the grapevine (8 februari 2024)

In deze eigenzinnige pas de deux tussen twee mannen is het lichaam de inzet van een spannend spel vol transformaties en illusies die elke fysieke logica tarten. Gaandeweg botsen hun atletische lichamen op fysieke grenzen en ontdekken ze zelf de sterktes en zwaktes van hun specifieke lichaamsbouw. 

De choreografie speelt met deze verschillende proporties en fysieke kracht. De performers zoeken met veel inspanning en concentratie samen naar balans, evenwicht en harmonie zonder daarbij ook humor te schuwen. Ze dagen elkaar uit en helpen elkaar, ze leiden afwisselend de dans. Door een ononderbroken wederzijds contact ontspint de verwevenheid tussen aanraken en aangeraakt worden zich als de basismelodie van de voorstelling.

Foto: Bart Grietens

notstanding.com/