Jona Harnischmacher

FamilieDag BOS (2,5+)

met Shenanigans, IRRooTTaa en PAPzakken
zo 20 okt 13:30 - 18:00
zo 20 okt
13:30 - 18:00
  • zo 20 okt
    13:30 - 18:00
    Westrand

Bomig, Beestig, Bruisend, Bangelijk, Kinderkunstenfestival
Een ludieke FamilieDag voor iedereen vanaf 2,5 jaar met een speels hart.  

Kijk eens hier, kijk es daar. Waar? Daar! Hier, nee kijk, in de lucht. Het rolt, het bolt, het klinkt, het springt, het vliegt, het valt. Iets hoger, iets lager, wat meer, iets minder. 

Vandaag houden we meerdere balletjes in de lucht. Of dat proberen we althans. Jongleren met kleurige plastieken speeltjes, balanceren tussen witte porseleinen balletjes, zoek het digitale balletje en draai wat (veggie)balletjes in de groene soep! Klanken weerkinken doorheen het gebouw. Samen beschouwen we het leven eens door een beestige glazen bol. Westrand verandert in een speelbos vol geuren, kleuren, klanken, gedachten en passanten.

 

FAMILIEDAGPAS

FamilieDagen worden opgevat als heuse kinderkunstenfestivals: prikkelende voorstellingen, workshops, installaties en animaties. Beleven, kijken, doen en proeven is het motto.
We werken met een eenheidsprijs: de FamilieDagPas van € 13 per persoon.

PROGRAMMA

Shenanigans (2,5+)
Jam.Shenanigans

Een hedendaagse interactieve circusvoorstelling over het belang van spelen, creativiteit en verbeelding. Kleurrijk speelgoed staat centraal in dit absurd jongleerritueel. Batist en Henri jongleren met isimo vliegtuigjes, hot wheel banen, balletjes en een opblaasbaar zwembad. Ze delen hun eigen kinderdromen en inspireren jong en oud om die van hen nooit meer los te laten. Een ode aan het innerlijke kind.

Extra info

De compagnie 'Jam Shenanigans' brengt speels en energiek circus met alledaagse objecten en gezonde gekheid. Bij hun naamsgeving begint het al, Shenanigans betekent geintjes, trucjes, capriolen ...

Jam Shenanigans is een fris, jong en speels jongleer duo bestaande uit Batist Van Baekel (2000, BE) en Henri Kangas (1998, FIN). Henri en Batist leerden elkaar kennen tijdens hun studies aan Codarts Circus Arts in Rotterdam, Nederland, waar ze al snel ontdekten dat ze een gelijkaardige interesse in objectmanipulatie delen. In september 2023 komen ze als jong collectief naar buiten met hun eerste voorstelling Shenanigans.

We don’t stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. - George Bernard Shaw

Spel Batist Van Baekel en Henri Kangas (Fin) Lichtontwerp Batist Van Baekel en Jaakko Sireinen Muziek Jago Moons Coaching Sander De Cuyper, Michael Zandl en Aurelia Brailowsky Co-productie PERPLX (B), CIRKLOBO (B), CIRCUSSTAD (NL), ITUJEN KATSELMUS (FIN) Ondersteund door MAD-Festival (B), Tent (NL), Korzo (NL), Taiteen Edistämiskeskus (FIN)

https://www.jamshenanigans.com/ 


IRRooTTaa (4+)
Grensgeval i.s.m. Circus Katoen          

Een prikkelende auditieve en beeldende circusvoorstelling, een uitnodiging om net niet alle ballen in de lucht te houden. Het is een ode aan de ‘drop’. Want soms zit net vallen vol nieuwe mogelijkheden. Falen is toegestaan. De regels veranderen ook. Wie weet wordt het spelen van het leven gewoon veel leuker als we het af en toe tussen onze vingers kunnen laten glippen. Het decor bestaat uit een massa witte keramische balletjes: verre van perfect, niet helemaal rond, wat ongelijk en met veel te veel. Ze rollen drummend in het rond, springen alle kanten uit, bruisen plots op in een mond of plakken vast aan het plafond. Met het publiek rondom rond arrangeren Willem en Sophie een muzikale circuscompositie waarbij de witte balletjes je rond de schenen vliegen en je soms zelf aan zet bent. 

Concept en regie Hanne Vandersteene, Mahlu Mertens, Sophie van der Vuurst de Vries, Willem Balduyck Spel (in wisselende duo’s) Dophie van der Vuurst de Vries, Willem Balduyck, Liza Van Brakel, Kevin Benavides Hidalgo Produktieleiding Suzanne Hendrikse Met de steun van de Vlaamse Overheid, Miramiro, PERPLX, Circuswerkplaats Dommelhof, C-tact en Musica, Perpodium, Tax Shelter.

Extra info

Na het drieluik Plock!, murmur en KORROL van Grensgeval en de succesvolle voorstellingen Ex Aequo, As heavy as it goes en Grasshoppers van Circus Katoen, slaan de beide gezelschappen hun handen in elkaar voor hun vierde voorstelling.

Circus Katoen en Grensgeval zoeken naar een veelheid van betekenislagen die zorgen voor begrip en inlevingsvermogen voor een breed spectrum, van kleuters tot volwassenen. Een bal en het spel dat daar al snel bijhoort, is niet weg te denken uit de leefwereld van veel kinderen én volwassenen. We koesteren daarnaast vooral de metaforische laag. In de volwassen belevingswereld resoneert het idee van overvraagd zijn. De vraag ten koste van wat je welke ballen in de lucht probeert te houden, is sterk aanwezig in onze maatschappij en heeft een grote impact op hoe wij (samen) leven.

De transformatieve kracht van de balletjes is ook groot: ze worden al snel een droge rivierbedding, een afbrokkelend eiland, een hagelstorm, het heelal of een ei. Elk balletje is handgemaakt en uniek. Dit zorgt ervoor dat ze enerzijds lang autonoom in beweging blijven en tegelijkertijd zeer moeilijk manipuleerbaar zijn. Het parcours dat ze zullen afleggen is onvoorspelbaar. Dit maakt ze dankbare objecten voor een gelaagd en betekenisvol perfomance voor iedereen vanaf 4 jaar.

Vanuit een sterke inhoudelijke overtuiging onderzoekt Grensgeval steeds de relatie tot haar toeschouwers. Het publiek krijgt voor de voorstelling een soort van scheenbeschermers aan en neemt plaats rond het speelvlak. De ‘scheenconstructies’ kunnen gebruikt worden als kaatsrand voor de balletjes, als gootje of kommetje. Dit heeft niet enkel een vormelijke impact maar ook een auditieve. 

In iRRooTTaa zetten we ons onderzoek naar het bewegen van en bewogen worden door geluid verder. Deze keer geen technologisch, maar een akoestisch onderzoek. Elk balletje 

heeft zijn eigen geluidsspoor. Geluid en fysiek materiaal gaan zo steeds met elkaar in interactie. Het resultaat van de voorstelling is dus niet enkel een visuele maar ook een auditieve compositie. 


PAPzakken (6 maanden t/m 4 jaar)
De Spiegel

Prikkelend, uitdagend, onvergetelijk en dichtbij, telkens weer anders…

Vanuit een koerierstas toveren een performer en een muzikant een theatrale setting tevoorschijn. Schijnbaar uit het niets ontstaat stap voor stap een mini-fantasiewereld waarin het jonge publiek mee op ontdekking gaat. 

Zoo(i) - Senne Van Loock
In een spel met licht, lenzen en willekeurige voorwerpen komen schimmen, wezens en beestjes tot leven. Als in een natuurdocumentaire reizen we samen doorheen een magische jungle.

Pandora- Kevin Trappeniers
In een verlaten landschap groeit in de laatst overgebleven bloem het allerlaatste zaadje op deze wereld. Het zaadje gaat op reis en zoekt een vruchtbare plek om opnieuw te kunnen groeien en bloeien.


Concept en artistieke coaching Karel Van Ransbeeck, Astrid Bossuyt
Van en met Karel Van Ransbeeck, Kevin Trappeniers en Senne Van Loock
Muzikanten wisselende muzikanten van De Spiegel zoals o.a. Christophe Pochet, Jutta Troch, Astrid Bossuyt, Joeri Wens, Nicolas Ankoudinoff, Dries De Maeyer, Sam Faes e.a.
Muzikale coaching en compositie Adrian Lenski
Technische ondersteuning creatie Wim Van de Vyver, Ugo Dehaes, Gertjan Biasino
Coproductie De Spiegel, De Studio i.s.m. La Miam Montreal, Froe Froe, CC Gasthuis Aarschot, Boze Wolf festival, Vlaamse Gemeenschap

www.theaterdespiegel.com