Jirg Landsberg

Fabula

ECCE/Claire Croizé, Unusual Symptoms en Zwerm
met inleiding
wo 23 apr 20:30
wo 23 apr
20:30
  • wo 23 apr
    20:30
    Westrand - theaterzaal (stoelkeuze)

Fabula fungeert misschien een beetje als een mis, maar dan wel één om de rock-'n-roll god te aanroepen.

De choreografieën van de Brusselse choreografe Claire Croizé worden gekenmerkt door een complex samenspel van dans, ruimte en muziek. Fabula is haar eerste samenwerking met Unusual Symptoms, het dansgezelschap van Theater Bremen, de Belgische band Zwerm en drummer Karen Willems. 

 

Zeven dansers en vijf muzikanten onderzoeken tegenstrijdige emoties in het licht van de huidige toestand van de wereld. Woede en wanhoop, vreugde en lust komen samen in een choreografie die het midden houdt tussen een rockconcert en een opera. Het door prog-rock en psychedelia beïnvloede geluid op Zwerms huidige album "Great Expectations" ontmoet teksten van de Italiaanse schrijver Cesare Pavese, die dialogen schetst van personages uit de Griekse mythologie, waarop de individuele taal van de dansers is geïnspireerd.

 

Polyfonie in dans, woord & muziek

We zien een boeiende polyfonie in Fabula, waarbij 5 muzikanten en 7 dansers hun stemmen bundelen om samen de tegenstrijdige emoties die worden opgewekt door de huidige toestand van de wereld te exploreren. Wanhoop en woede, vreugde en lust zullen de muzikale revue passeren. De contradictie in de gevoelswereld vertaalt zich ook in de muzikale beleving waarbij beelden en klanken vanuit zowel de rock als opera worden samengebracht. Bovendien mengt ook het woord zich, zo vormen teksten van de Italiaanse schrijver Cesare Pavese ook een stem in het polyfone geheel. Tegelijkertijd contrasteert Croizé die veelheid met de persoonlijke lichaamstaal van elke danser. Veelheid tegenover individualiteit.

 

Dit pad wou Croizé verder bewandelen. Vandaar haar keuze om na enkele jaren weer te opteren voor popmuziek. Enerzijds wou ze de uitdaging aangaan te choreograferen door de popbeat te weerstaan, anderzijds ook om de connotatie die we aan pop geven – als een collectief iets – in een spanningsveld te brengen met het individuele. We horen persoonlijke teksten en koorpassages van het ensemble die met elkaar verbonden worden, onder meer via de muziek van de Belgische gitaarband Zwerm. Het is een pingpong van het collectieve en het individuele. Croizé tracht heel deze polyfonie, deze bonte groep van artiesten én publiek samen te brengen. Fabula fungeert op die manier dan misschien een beetje als een mis, maar dan wel één om de rock-'n-roll god te aanroepen.
— Katrien Debois, voor De Zendelingen

Claire Croizé

Choreografe Claire Croizé (FR/BE) studeerde in 2000 af aan P.A.R.T.S. Haar afstudeerproject Donne-moi quelque chose qui ne meure pas ontving veel lof van de Franse pers en werd bestempeld als één van de ontdekkingen van PARTS@PARIS. Niet veel later volgden de solowerken Blowing up (2002) en het trio Runaway #1 (2003). In 2006 werkte ze onder de vleugels van WP Zimmer (Antwerpen). Ze stichtte samen met Nada Gambier en Etienne Guilloteau in 2008 het gezelschap Action Scénique. Uiteindelijke zette ze in 2016 de hechte samenwerking met Guilloteau verder door onder de naam ECCE. Ze werkt geregeld met live muziek en waagt zich aan verscheidene muzikale stijlen, van pop tot Bach. Haar choreografieën kenmerken zich door een interesse voor het fysieke, emotionele en intuïtieve lichamelijkheid. Enkele van haar vorige producties zijn The Farewell (2009, Prix Jardin d’Europe), EVOL (2016) en Duet for two string trios (2021). Voor Fabula werkt ze samen met dansgezelschap Unusual Symptoms / Theater Bremen – Meer info hierover vind je via deze link https://theaterbremen.de/tanz

ECCE 

ECCE (BE) is in 2016 opgericht door de choreografen Claire Croizé en Etienne Guilloteau. De twee studeerden allebei aan P.A.R.T.S. en werden daarna ondersteund door WP Zimmer. ECCE verwijst naar Etienne-Claire, Claire-Etienne: de naam ECCE weerspiegelt dat ze zichzelf als twee individuele choreografen zien met elk een eigen artistieke danstaal maar dit wel vanuit een gedeelde expertise en filosofie. Een samenhangende eenheid met tegenovergestelde maar complementaire manieren van werken. 

Zwerm

Het eigenzinnige artistieke muzikale kwartet Zwerm (BE) bestaat uit de 4 elektrische gitaristen Toon Callier, Johannes Westendorp, Bruno Nelissen en Kobe van Cauwenberghe en is opgericht in 2007. Ze zijn steeds op zoek naar nieuwe grensgebieden in de muziek: van hedendaagse gecomponeerde muziek tot elektronica tot renaissancemuziek of beeldend muziektheater met Benjamin Verdonck. Hun werk is nooit eenzijdig muzikaal en steeds gedreven door een onstilbare nieuwsgierigheid naar verscheidene genres en vormen van muziek. Voor Zwerm vormt het beginpunt in een productie of werk vaak de vraag ‘Wat als... ?’. Een open vraag die tot onvoorstelbare paden leidt.

Pers

"Wat een opluchting om eindelijk een compleet ensemble op het podium te zien. Zeven dansers, dat lijkt eeuwen geleden. En als de muziek live wordt gespeeld door een topensemble dat zijn eigen materiaal uitvoert, ben je in de hemel. Dit biedt zoveel meer kleur en bereik; het vertelt zoveel meer dan wat kleine ensembles kunnen bieden. " - Pzazz

"De dansers [...] exploderen zowat op deze muzikale mix, maar ze zijn soms ook erg gefocust op bepaalde vormen. En het was precies deze mix van extreem dynamische en impulsieve bewegingskwaliteiten en muziek en de eerder stille, ingetogen, formele elementen in zowel muziek als dans die me zo deden denken aan die uitgesproken choreografen uit de Belgische scene: Aan de ene kant Teresa De Keersmaeker en aan de andere kant die collega Wim Vandekeybus, dat zijn twee van die tegenpolen; en Claire Croizé verenigt dat in haar choreografie." - Deutschlandfunk

"De elektrische gitaar baant zich een weg door de gehoorgangen, rukt en snikt en trilt, zodat je niet anders kunt dan hem volgen - zoals je het lichaam volgt dat diezelfde klanken in dans vertaalt. [Fabula', de nieuwe dansproductie van Theater Bremen, die nu in première gaat in het Kleines Haus, is precies dat - een samengaan van muziek en dans, van geluid en lichamen, van akoestische opwinding en gedanste extase; inclusief de zachte passages, natuurlijk." - Kreiszeitung

Credits

Choreografie Claire Croizé
Creatie en uitvoering Paulina Będkowska, Gabrio Gabrielli, Maria Pasadaki, Nora Ronge, Andor Rusu, Young-Won Song, Csenger K. Szabó
Assistant regie Leon Stille, Andy Zondag
Kostuums Anne-Catherine Kunz
Lichtontwerp Jan Maertens
Muziek Zwerm & Karen Willems
Dramaturgie Etienne Guilloteau
Extern oog Gregor Runge
Productie manager Anne Crevits, Alexandra Morales
Assistant techniek & kostuums Andrea Künemund
Stagiaire  Adela Maharani
Technische leiding Ellen Uta Merkert
Productie door Theater Bremen
Coproductie Concertgebouw Brugge & ECCE 

Met de steun van Flanders State of the Arts

 

inleiding om 20:00 door Claire Croizé