LIMP

Ugo Dehaes
GEANNULEERD
wo 22 jan 20:30
wo 22 jan
20:30
  • wo 22 jan
    20:30
    CC Strombeek - schouwburg
    geannuleerd

GEANNULEERD om medische redenen

Duet tussen een éénbenige danser, de technologie van robots en speciaal ontwikkelde artificiële intelligentie.

Choreograaf Ugo Dehaes onderzoekt al enkele jaren de rol van robots in dansvoorstellingen. Zo liet hij het publiek in Arena (2020) zelf robots manipuleren en beoordelen en leidde hij in Simple Machines (2021) robots op tot danser en choreograaf.

In Limp (2024), het derde deel van dit onderzoek, keert Ugo terug naar zijn eerdere fascinatie voor het menselijk lichaam en vertrekt hij vanuit de wisselwerking tussen mens en technologie. 

Limp is een duet tussen een éénbenige danser, de technologie van robots en speciaal ontwikkelde artificiële intelligentie (AI). Op het eerste zich lijkt het alsof de technologie de danser op de been helpt. Het reikt hem (hulpstukken als) krukken en een prothese aan en leert hem bewegingen door ze te demonstreren met robots. Een computer filmt hoe de danser deze nieuwe bewegingen uitvoert en analyseert deze. Daarna creëert hij op basis hiervan -met behulp van AI- een choreografie die de danser kan uitvoeren.

Hierdoor ontstaat er op een dieper niveau een wisselwerking: we krijgen een robot-mens assemblage te zien waarin de verhouding tussen beiden niet strak afgelijnd is. Impulsen worden herwerkt tot een eigen bewegingstaal die zowel robotisch als menselijk is, waardoor de grenzen van afhankelijkheid en ondersteuning vervagen.

Nu technologie en AI steeds meer opkomen, zijn we geneigd de tekortkomingen ervan over het hoofd te zien. Tegelijkertijd zijn we minder tolerant ten opzichte van fysieke of mentale beperkingen bij mensen. Hoewel Limp de fascinatie voor technologie als ondersteuningssysteem onderzoekt, roept het ook vragen op naar de noodzaak ervan.

Ugo Dehaes

Choreograaf Ugo Dehaes vertrekt bij het maken van zijn voorstellingen steeds vanuit de blik van de toeschouwer. Eerder dan te schermen met ingewikkelde concepten vraagt hij zich tijdens de creatie voortdurend af wat hij zelf graag op dat moment zou zien gebeuren op het podium. Op die manier deelt hij zijn eigen verwondering en fascinatie voor beweging met het publiek. Door in te zoomen op een persoonlijk verhaal zet hij zijn eigen eerste vonk om in iets herkenbaars voor iedereen. Daardoor biedt hij het publiek een andere manier aan om naar de wereld te kijken. 

In het verleden focusten zijn sobere, radicale maar toegankelijke voorstellingen op de kracht van de dans en de dansers. Dehaes is immers gefascineerd door het menselijke lichaam en door de persoon die in dat lichaam leeft. De laatste jaren gaat hij een andere richting uit en richt hij zijn onderzoek op robots. Zo vraagt hij zich af hoe extreem je kan denken in de zoektocht naar efficiëntie en optimalisatie van de maatschappij.

Credits

Choreografie Ugo Dehaes in samenwerking met artificial intelligence & David Framba Dans David Framba
Dramaturgie Marie Peeters
Muziek Roeland Luyten
Lichtontwerp Arne Lievens
Videotechniek Gertjan Biasino
Computational Creativity Prof. Wiggins (The AI Experience Centre - VUB)
Voorbereidend onderzoek Alexander Craens
Productie kwaad bloed
Co-productie C-TAKT, Perpodium, STUK en Schauburg Theatre for young audiences Munich Spreiding Vincent Company
Met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
Met dank aan Axiles Bionics, Danserie, De Factorij, Destelheide, Het Gasthuis The AI Experience Centre & 30CC - Onderzoek met de steun van Participatieve Partnerprojecten van de Vlaamse Gemeenschap 

Kwaad bloed is structureel ondersteund door VGC

 

Bij de buren

CC Strombeek, Gemeenteplein 1, 1853 Grimbergen - ccstrombeek.be
Bereken je route op Google Maps