Cinema is een economisch belangrijke industrie en een populaire, invloedrijke kunstvorm. Deze lessenreeks biedt een houvast om de ontwikkeling van film als kunst te begrijpen. Dit jaar bekijken we de geschiedenis van cinema en film doorheen de lens van filmgenres en -cycli. Elke les zoomt in op een film, die cursisten voorafgaand bekijken. Voorkennis is niet noodzakelijk. Passie voor film volstaat.
7/11 Film, genres, cycli: case: komedie. Wat is film? Wat is cinema? Hoe groeide film uit tot een kunstvorm met een eigen taal? Welke stijlen ontwikkelden filmmakers? Wat is een filmstroming? Wat zijn genres? Wat is het verschil tussen filmgenres en -cycli? De eerste les reikt bouwstenen aan om film als taal en kunst te begrijpen. Aan de hand van de komedie gaan we verder in op filmstijlen, -stromingen, -genres en -cycli. Buster Keaton is onze gids.
14/11 Historische film. Film is misschien wel de belangrijkste bron voor onze kennis over het verleden. Historische filmgenres als de biopic, de oorlogsfilm of het kostuumdrama stuiten dikwijls op kritiek. Omdat ze het verleden eenzijdig zouden weergeven. Cineasten die zich op het genre werpen begeven zich op glad ijs. Waaghals van dienst is Stijn Coninx.
21/11 Juvenile delinquency movies. De relatie tussen cinema, kinderen en jongeren was altijd een beetje problematisch. Zeker wanneer cineasten problematische jongeren zelf gingen verbeelden. De Amerikaanse grootmeester Nicholas Ray vertelt het verhaal van de ‘coming-of-age’ van een rebellerende jongeman in een wereld van geweld, vervreemding, de kilte van het naoorlogse Amerikaanse gezin.
28/11 Bond. Bondfilms vormen een genre op zich. Een vreemde, maar voor het publiek erg herkenbare mix van actie, avontuur, spionage, romantiek, komedie, thriller en zelfs sciencefiction. De wereld van James bond oogt frivool en oppervlakkig, maar is dat zeker niet. Althans voor wie goed kijkt en tussen de regels wil lezen.
5/12 Politieke, activistische cinema. Al van bij de start van de filmgeschiedenis werd het medium gebruikt voor politieke doeleinden. Soms was dat niet echt zichtbaar, soms was dat openlijk propagandistisch. De Italiaanse cineast Gillo Pontecorvo leverde een activistische film af over de Frans-Algerijnse oorlog. Een adembenemende politieke filmbom.
12/12 Precarity cinema. De Europese cinema kent een lange traditie van films over armoede. De indringende parabels van de Belgische cineasten Jean-Pierre en Luc Dardenne graven diep in de wereld van uitsluiting en precariteit van maatschappelijk kwetsbare mensen.