Zaventem, Grimbergen en Dilbeek, drie locaties uit de Brusselse Rand die samen met het Kaaitheater uit Brussel theater, dans en performance naar het publiek brengen en omgekeerd. Als een zwerfkat, sluipt PeriferiK langs de huizen met een divers aanbod van grote namen en internationaal talent.
1+1+1+1 = 5
Onder de naam PeriferiK bundelen Kaaitheater, Cc Strombeek, Westrand en CC De Factorij de krachten met de bedoeling samen grotere projecten te kunnen programmeren. PeriferiK biedt ook de kans aan de cultuurcentra uit de Vlaamse rand om (nog) meer met elkaar samen te werken en zowel lokaal als Brussels publiek te ontvangen.
Meer info op www.periferik.be
Ontstaan
De samenwerking tussen het Kaaitheater en de drie huizen in de rand ontstond vanuit een grote interesse in elkaars werking en het verlangen om samen te werken.
Wegens uitgebreide verbouwingen verliet Kaaitheater begin juli 2022 tijdelijk het gebouw aan de Sainctelettesquare. PeriferiK is dus ontstaan op het moment dat het Kaaitheater startte met verbouwingen en het publiek toch een aanbod wou geven en artiesten toch speelkansen. Sinds september 2022 presenteert Kaaitheater dus een programma samen met theaters in en om Brussel. Met Cc Strombeek, Westrand en CC De Factorij is deze samenwerking uitgegroeid tot een groter verhaal, waarin de huizen elkaar vinden in een gedeelde interesse voor gezelschappen en artiesten. Deze artiesten zijn alvast niet van de minste, we hadden in het PeriferiK-aanbod reeds op bezoek: Miet Warlop, Benjamin Abel Meirhaeghe, FC Bergman, tg STAN, BERLIN, Gorges Ocloo en Josse De Pauw. De samenwerking brengt dus een heel ander soort voorstellingen naar de huizen in de rand, waar ze als alleenstaand huis noch het budget, noch voldoende publiek voor zouden hebben.
Toekomst
Op het programma van PeriferiK stonden in het eerste seizoen enkel nationale producties. In de toekomst zullen de huizen dankzij dit platform ook internationale producties kunnen uitnodigen in hun programma. De vier huizen kijken er alvast naar uit om deze samenwerking de komende jaren te laten ontplooien en samen nieuwe dingen te ontdekken en het cultureelgeïnteresseerde (cultuurgeïnteresseerd (1 woord) OF cultureel geïnteresseerd (twee woorden)) publiek uit Brussel en de Vlaamse rand een inspirerend aanbod te kunnen bieden. In seizoen 23-24 en seizoen 24-25 werd de samenwerking verdergezet en begon het publiek het aanbod te herkennen. De nieuwe visual met de zwerfkat als mascotte, zal hier verder op inzetten.
Elk seizoen zal het publiek kunnen genieten van een 6-tal grotere producties, artistiek belangwekkend (muziek)theater of dans, zowel Belgisch als internationaal.
Meerwaarde
Voor de vier programmatoren is het ook een nieuwe manier van programmeren, van elkaar inspireren en afstemmen op basis van een locatie of publiek. We voelen Lies Van Lierde van Westrand, Barbara Van Lindt van het Kaaitheater, Jozefien Muylle van CC De Factorij en Sophie Van Weert van CC Strombeek aan de tand.
Een samenwerking met vier huizen, dat klinkt leuk, maar hoe gaat dat in de praktijk? Hoe gaan jullie te werk?
Jozefien Muylle: CC De Factorij is de jongste telg van de vier huizen, maar toch voel je vanuit de programmatorenteams goed aan dat we een gelijkaardige theatrale interesse hebben en de nood voelen om het werk van bepaalde gezelschappen en makers te kunnen tonen aan het publiek. Er zijn regelmatig overlegmomenten tussen de theater- en dansprogrammatoren van de vier huizen waarin we ideeën rond het programmeren van bepaalde producties of makers aanbrengen. We praten goed door over de inhoud van het werk en waarom ons dit boeit en wat het kan bieden aan het publiek. Het is telkens ook belangrijk – indien dat mogelijk is – om met meerdere mensen van dit Periferik-team naar producties te gaan kijken zodat de beslissingen die we nemen weloverwogen gedragen worden. Voor voorstellingen die nog niet spelen, moeten we uiteraard een beroep doen op de expertise in het team, de vertrouwdheid met het (eerdere) werk van de makers en de gesprekken die we met hen voeren in aanloop van een creatieproces.
Hoe zijn jullie sinds de opstart geëvolueerd?
Jozefien Muylle: Na enkele seizoenen begrijpen we steeds beter welke voorstellingen in het Periferik-concept passen en dit heeft onder meer te maken met de inhoud en het bereik van de voorstellingen. Gezien de ligging van de huizen is het belangrijk dat er een publiek bereid gevonden wordt om zich te verplaatsen, van Brussel naar de rand en van de ene stad of gemeente naar de andere.
Wat is de grootste meerwaarde?
Sophie Van Weert: PeriferiK is net zoals een coproductie op de scène: een bundeling van krachten, niet van producenten maar van presentatieplekken, waardoor grotere projecten mogelijk worden.
Lies Van Lierde: Periferik biedt de kans om ons publiek te laten kennismaken met een aantal grote voorstellingen of met bijzondere nationale of internationale gezelschappen die we in ons eentje niet zouden kunnen aanbieden.Zo kan ons publiek genieten van een rijker en meer divers aanbod.
Westrand werkt het seizoen 24-25 rond verbinding zoeken in de huidige tumultueuze wereld. Met PeriferiK wordt er ook verbinding gevonden tussen huizen in de periferie van de hoofdstad. Hoe brengen jullie het publiek in beweging?
Lies Van Lierde: Binnen een meerstemmige wereld is het een meerwaarde dat publiek in beweging komt in de rand en vanuit Brussel en dus ook op zoek gaat naar wat ons verbindt als mens. In januari staat Perzen van Chokri Ben Chikha/NTGent & Action Zoo Humain op het Westrandpodium, hiermee ontvangen we een gekende artiest die hier al eerder te gast was met bijzondere voorstellingen, maar met Perzen stelt hij het empathische vermogen van zes performers centraal om te zien of ze erin slagen om door de bril van een Griekse tragedie anders te kijken naar een decennialange uiterst gepolariseerde kwestie.
We stellen je graag onze nieuwe grafische identiteit en mascotte voor PeriferiK voor. Een speelse kat verkent de periferie en ontdekt de culturele centra in de rand van Brussel.
(c) Martin Groch